Information om personuppgiftsbehandling

Personuppgifter som lämnas vid medlemskapsansökan, vid anmälan till aktivitet eller i andra kontakter kommer att behandlas av Svenska Föreningen för Upphovsrätt (SFU).

Personuppgifterna behandlas för att föreningen ska kunna bjuda in dig till aktiviteter och på annat sätt informera om föreningens verksamhet. De rättsliga grunder som tillämpas för behandlingen är fullgörande av avtal (anmälan, fakturering, deltagarförteckning m.m.) och den s.k. intresseavvägningen (bokföring, dokumentation av aktiviteter på webbplatsen och i sociala medier).

Personuppgifter som behandlas för att fullgöra avtalet mellan dig och SFU gallras inom sex månader efter att medlemskapet avslutats.  Personuppgifter som behandlas med stöd av intresseavvägningen på föreningens webbplats eller i sociala medier behandlas till dess du begär att uppgifterna ska tas bort.

Vill du inte förekomma på bild på webbplatsen eller i sociala medier kan du begära att sådana behandling inte ska ske i samband med din anmälan eller vid ett senare tillfälle.

SFU använder Eddy.se AB som personuppgiftbiträde för den aktuella behandlingen av personuppgifter.

Du kan när som helst begära att dina uppgifter raderas eller rättas genom att kontakta SFU. Du kan även begära tillgång till dina personuppgifter (registerutdrag).

Är du missnöjd med hur föreningen hanterar dina personuppgifter kan du vända dig till Integritetsskyddmyndigheten eller till en annan europeisk tillsynsmyndighet för dataskydd.

Den 3 juni 2024 äger föreningens våravslutning rum. Som vanligt blir det eftermiddagsseminarium, drink och middag på Skeppsholmen. Mer information och anmälan.

Det XIX:e nordiska upphovsrättssymposiet äger rum i Danmark den 26-27 september 2024. Ur programmet: AI, DSM i nationell rätt samt rättsutvecklingen i de nordiska länderna. Mer information kommer.

Föreningen fyller 70 år! Vi firar detta den 23 april med jubileumsanföranden och festligheter på Nalen. Kvällen inleds med årsmöte. Anmäl dig här.

Webinar: Copyright protection of works of applied art: (radical) change or continuity? Read more.

Föreningens valberedning meddelar att den är igång med sitt arbete. Om du har synpunkter eller förslag kontakta gärna Malin Allard, Mathias Willdal eller Mikaela Zabrodsky.