Information om personuppgiftsbehandling

Personuppgifter som lämnas vid medlemskapsansökan, vid anmälan till aktivitet eller i andra kontakter kommer att behandlas av Svenska Föreningen för Upphovsrätt (SFU).

Personuppgifterna behandlas för att föreningen ska kunna bjuda in dig till aktiviteter och på annat sätt informera om föreningens verksamhet. De rättsliga grunder som tillämpas för behandlingen är fullgörande av avtal (anmälan, fakturering, deltagarförteckning m.m.) och den s.k. intresseavvägningen (bokföring, dokumentation av aktiviteter på webbplatsen och i sociala medier).

Personuppgifter som behandlas för att fullgöra avtalet mellan dig och SFU gallras inom sex månader efter att medlemskapet avslutats.  Personuppgifter som behandlas med stöd av intresseavvägningen på föreningens webbplats eller i sociala medier behandlas till dess du begär att uppgifterna ska tas bort.

Vill du inte förekomma på bild på webbplatsen eller i sociala medier kan du begära att sådana behandling inte ska ske i samband med din anmälan eller vid ett senare tillfälle.

SFU använder Eddy.se AB som personuppgiftbiträde för den aktuella behandlingen av personuppgifter.

Du kan när som helst begära att dina uppgifter raderas eller rättas genom att kontakta SFU. Du kan även begära tillgång till dina personuppgifter (registerutdrag).

Är du missnöjd med hur föreningen hanterar dina personuppgifter kan du vända dig till Datainspektionen eller till en annan europeisk tillsynsmyndighet för dataskydd.

Föreningens årliga studiedag (heldag) äger rum måndagen den 28 november på World Trade Center (Klarabergsviadukten 70) i Stockholm. Studiedagen omfattar bl.a. en summering av det viktigaste som hänt inom upphovsrätten under det gångna året och blickar framåt mot nästa år. Dessutom fördjupar vi oss i praktiska aspekter av värdering och värdesättning av upphovsrätt, särskilt i ljuset av nya bestämmelser om upphovsrättsliga avtal. Vidare lär vi oss mer om upphovsrättsliga aspekter på Metaverse och den senaste utvecklingen inom artificiell intelligens.
Anmälan sker via denna länk.

Nu finns möjlighet att beställa ett exemplar av den bok som dokumenterar 2019 års ALAI-kongress i Prag. Kongressen fokuserade på individuell och kollektiv förvaltning av rättigheter (se https://www.alai2019.org/). Alla som är medlemmar i SFU är också medlemmar i ALAI och har därför möjlighet att få ett gratis exemplar av boken. Beställning sker genom att fylla i formulär via denna länk, senast den 6 oktober.

Studenter som läser på magister/masters-nivå eller motsvarande har möjlighet att ansöka om ”ALAI European Authors’ Right Award – supported by GESAC”. Sista ansökningsdag är 15 november. För mer information om riktlinjer se denna länk. För anmälningsformulär, se denna länk.

Föreningen arrangerar ett kvällsmöte onsdagen den 12 oktober från kl. 18:00 på Nalen, lokal Pelarsalen (tidigare Stacken), på temat närstående rättigheter. Föreningens ordförande Jan Rosén håller inledningsanförande mot bakgrund av intryck från årets ALAI-kongress i Estoril, som hade närstående rättigheter som tema. Mer information och registrering (senast den 6 oktober) via denna länk.

Föreningens årliga studiedag (heldag) äger rum den 28 november på World Trade Center (Klarabergsviadukten 70, Stockholm). Mer information, program och formulär för anmälan görs tillgängligt under hösten.