Medlemskap och adressändring

Medlemsskap i Svenska Föreningen för Upphovsrätt (SFU) kostar 250 kr per år för enskilda medlemmar och 2 500 kr för stödjande medlemmar.

De personuppgifter som lämnas här kommer att behandlas för föreningsadministrativa ändamål i enlighet med EU:s dataskyddsförordning. Läs mer här.

Föreningens årliga studiedag (heldag) äger rum måndagen den 28 november på World Trade Center (Klarabergsviadukten 70) i Stockholm. Studiedagen omfattar bl.a. en summering av det viktigaste som hänt inom upphovsrätten under det gångna året och blickar framåt mot nästa år. Dessutom fördjupar vi oss i praktiska aspekter av värdering och värdesättning av upphovsrätt, särskilt i ljuset av nya bestämmelser om upphovsrättsliga avtal. Vidare lär vi oss mer om upphovsrättsliga aspekter på Metaverse och den senaste utvecklingen inom artificiell intelligens.
Anmälan sker via denna länk.

Nu finns möjlighet att beställa ett exemplar av den bok som dokumenterar 2019 års ALAI-kongress i Prag. Kongressen fokuserade på individuell och kollektiv förvaltning av rättigheter (se https://www.alai2019.org/). Alla som är medlemmar i SFU är också medlemmar i ALAI och har därför möjlighet att få ett gratis exemplar av boken. Beställning sker genom att fylla i formulär via denna länk, senast den 6 oktober.

Studenter som läser på magister/masters-nivå eller motsvarande har möjlighet att ansöka om ”ALAI European Authors’ Right Award – supported by GESAC”. Sista ansökningsdag är 15 november. För mer information om riktlinjer se denna länk. För anmälningsformulär, se denna länk.

Föreningen arrangerar ett kvällsmöte onsdagen den 12 oktober från kl. 18:00 på Nalen, lokal Pelarsalen (tidigare Stacken), på temat närstående rättigheter. Föreningens ordförande Jan Rosén håller inledningsanförande mot bakgrund av intryck från årets ALAI-kongress i Estoril, som hade närstående rättigheter som tema. Mer information och registrering (senast den 6 oktober) via denna länk.

Föreningens årliga studiedag (heldag) äger rum den 28 november på World Trade Center (Klarabergsviadukten 70, Stockholm). Mer information, program och formulär för anmälan görs tillgängligt under hösten.